ZVUK MĚSÍCE

Zvuk měsíce 11/19: James Horner

James Horner - Aliens (2001 / FLAC 44.1 kHz, 16 bit / Varèse Sarabande / soundtrack)

Více o desce na Discogs.com

Na zvuk měsíce listopadu mě vlastně nedávno přivedli kluci z Audiga, kteří album připomenuli v souvislosti s letošním Halloweenem. A protože si doma už dlouhou dobu hýčkám (de)luxusní reedici z roku 2001, věděl jsem moc dobře, jakou husí kůži dokáže London Symphony Orchestra na této výjimečné nahrávce vyvolat. Se sluchátky na hlavě, světly okolo zhasnutými a scénami z filmu před očima má člověk skutečně co dělat, aby vydržel až do konce.

Na napsání a nahrání veškeré hudby měl přitom James Horner jen asi 6 týdnů. Poté, co se s Cameronem ve studiu nakonec téměř popral, nahrál celý soundtrack během posledních 4 dnů. Je to vlastně malý zázrak, když uvážíme, kolik dnes už klasických momentů a prvků hudební doprovod tohoto ikonického filmu nakonec obsahuje. Jak děj postupuje, střídají se poklidné ambientní motivy samoty, prázdnoty a strachu s naopak výbušnými sekvencemi, kde se o drive starají výrazné žesťové výpady doprovázené zlověstnými údery do kovadliny. Podařilo se tak propojit moderní prvky sci-fi s tradičními vojenskými motivy postavenými na víření bicích. Co vás ale při každém poslechu s jistotou vytrhne z letargie, to jsou nenadálé výbuchy zvuku plné disharmonií, hroutících se tónů a deprimujícího hudebního zmatku. V tu chvíli si říkáte, že než se sluchátky a potmě bude možná lepší hudbu poslouchat přes den na klasických bednách.

Deluxe verze z roku 2001 obsahuje skladby konečně v chronologicky správném pořadí a ukrývá i několik bonusů, jako například “Combat Drop” ve verzi pouze pro bicí. A protože se v samotném filmu hudba objevuje ve zcela nepůvodní sestříhané a přeházené podobě, je tato nahrávka ideální cestou, jak si hudbu Jamese Hornera vychutnat v původně zamýšlené celistvosti. Vycházelo se přitom z originálních vícestopých masterů, které byly pořízeny během nahrávání ve slavných Abbey Road Studios za účasti London Symphony Orchestra. Výsledkem je neskutečně analogový a realistický záznam, který ještě dnes funguje i na té nejlepší technice. O době vzniku svědčí také úžasná dynamika, kterou by mohla nahrávce závidět většina hudebních doprovodů k současným filmovým trhákům.

Autor: PetrM

Komentáře

Aktuální příspěvky