Minulý týden oznámil prodejce sluchátek AUDIGO.CZ konec jeho kamenných prodejen. Protože šlo o jednu z mála možností, jak si v Česku vyzkoušet i velmi drahé modely sluchátek či HiRes přehrávačů, chtěli jsme samozřejmě zjistit, co k tomu společnost vedlo a jaké jsou její plány do budoucna.
Reporter: Dle prvních reakcí na Facebooku měly prodejny hodně fanoušků i stálých zákazníků, které zpráva o zavření prodejen nemile překvapila. Nemůžeme tedy začít jinak než otázkou, co vás k zavření prodejen vedlo. Byla to aktuální situace kolem pandemie?
Audigo: Z části určitě ano, ale nechceme se vymlouvat vysloveně na aktuální situaci s virem. Byla to spíš kombinace několika faktorů a nucené zavření prodejen v souvislosti s opatřeními proti šíření viru bylo už jen poslední kapkou.
Reporter: Prozradíte tedy, co dalšího k zavření prodejen přispělo?
Audigo: Obecně jde asi hlavně o trh se sluchátky a jeho proměnu v posledních dvou letech. Když jsme s prodejnami začínali, probíhalo něco jako vrcholné období klasického sluchátkového HiFi a HighEndu. Výrobci se předháněli, kdo přinese další vlajkovou loď i kdo posune laťku maximální ceny výš. Na trh se dostávalo tolik novinek mezi klasickými modely, že jsme je ani nezvládali všechny vystavit. Potom ale začal nástup Bluetooth sluchátek a těžiště se začalo posouvat k bezdrátovým špuntům TWS, které aktuálně prodejům sluchátek absolutně kralují. Spolu s tím začala prudce padat i průměrná cena sluchátek a segment HiFi se prakticky zastavil. Když se teď podíváte po prodejně, najdete tu spoustu modelů, které jsou v nabídce už roky. Pořádných novinek je přitom minimum.
Reporter: Takže se dá říci, že zákazníci postupně ztratili zájem o poslechovku a možnost zkoušení?
Audigo: Částečně ano, ale těžko jim to vyčítat. Zajímavé modely, po kterých by člověk vysloveně toužil, přicházejí na trh jen sporadicky. A když jako zákazník vybíráte TWS špunty do tisícovky, nepotřebujete sluchátka nutně zkoušet na prodejně. S nástupem Bluetooth také souvisí masivní nároky na zajištění pravidelného dobíjení všech vystavených modelů, na znalost jejich ovládání a tak dále. Odbavení zákazníka tak mnohdy vyžadovalo extrémně mnoho času a i přes veškerou snahu neodcházeli všichni úplně nadšení. Teď se dá navíc očekávat i určité období šetření, a segment HiFi tak bude pod ještě větším tlakem.
Reporter: Chápu, že poslední dobou situace prodejnám skutečně příliš nepřála, ale kdybyste měli vzpomenout naopak na jejich zlatou éru - na co v souvislosti s prodejnami jako firma nejraději vzpomínáte?
Audigo: Toho je určitě hodně, prodejny běžely nepřetržitě asi 7 nebo 8 let a většinou to byla úžasná jízda. Když pracujete na prodejně, máte radost z každého zákazníka, se kterým navážete kontakt, povídáte si s ním o technice, hudbě a on si třeba i díky vám odnese svá vysněná sluchátka. Já osobně ale vzpomínám hlavně na tři věci.
Především je to období, kdy probíhalo něco jako souboj titánů mezi nejvyššími modely vystavenými na prodejně. Legendy jako Sennheiser HD800, Beyerdynamic T1, Audeze LCD-3. Porovnávat je se zákazníky a vést nekonečné debaty nad jejich zvukem, to byla opravdu parádní doba.
Potom přišlo období HighEndu v oblasti in-ear sluchátek. V čele kráčela značka Astell s jejími modely od JH Audio Layla, Angie a tak dále. Těsně za nimi sváděly nekonečný boj fantastické modely Westone W60, Shure SE846 nebo hodně výjimečné Jays q-JAYS. Tohle období jsem si užíval možná ještě víc, protože jsme tyhle klenoty jezdili ukazovat také na výstavy AV Show v Praze a Bratislavě.
A třetí věc, na kterou budu vzpomínat asi nejdéle, jsou naše hudební vernisáže s kapelami Květy, Mydy Rabycad nebo Budoár Staré Dámy. Prodejny byly několik večerů nacpané k prasknutí, popíjelo se vínko, kapely hrály akusticky. Kromě známých a fanoušků dorazila i Česká televize. Bylo to super a mám pocit, že právě tehdy byly prodejny na svém vrcholu.
Reporter: Když se teď naopak podíváte dopředu. Co vás čeká a jaké máte do budoucna plány s e-shopem?
Audigo: Dobře že to zmiňuješ, protože bychom rádi zdůraznili, že náš eshop Audigo.cz valí dál. A budeme se teď na něj o to více soustředit. Během roku chystáme jeho zásadní omlazení, responzivní verzi a také pár funkcí navíc. Zároveň budeme mít člověka přímo na komunikaci se zákazníky, takže budeme moci lépe poradit mailem i po telefonu. Prodejny to samozřejmě úplně nenahradí, ale budeme se snažit. Pokusíme se také ještě více modelů hodnotit po stránce zvuku přímo na eshopu.
Reporter: Máte v plánu i zařazení nějakých nových značek?
Audigo: Nějaké plány jsou na stole pořád, ale aktuálně je už na spadnutí značka Topping. Asi jste si všimli, že je už několik měsíců nedostupné zboží SCHIIT. Bohužel to tak zůstane asi ještě dlouho a tak jsme hledali nějakou zajímavou náhradu. Vybrali jsme Topping, tak snad se bude líbit. Kromě toho máme v plánu i jednu oceňovanou evropskou značku in-ear sluchátek, ale to ještě nebudu prozrazovat.
Reporter: Super, na zesilovače a převodníky Topping jsme také zvědaví. Pokud to vyjde, pokusíme se nějaké otestovat co nejdříve. Teď vám ale každopádně děkujeme nejen za rozhovor, ale i za těch 8 let, kdy jsme si mohli zkoušet a porovnávat parádní sluchátka u vás na prodejnách. Určitě nejen nám bude tahle možnost chybět.
Audigo: My děkujeme Reporterovi a hlavně zákazníkům, kteří k nám chodili poslouchat a povídat si. Bylo to super. A kdo ví, třeba se situace na trhu za dva roky otočí a prodejny začnou zase dávat smysl. Pokud se to stane, my budeme připravení! 🙂 Mějte se a poslouchejte ušima!