07Měniče a vše kolem nich
Mohlo by se zdát, že na výsledné ladění sluchátek má rozhodující vliv pouze jejich měnič. Ne každý si ale uvědomuje, jak moc jeho práci a tudíž i zvuk sluchátek ovlivňuje také prostor před ním a za ním. Zvláště v případě in-ear modelů dokážeme změnou tvarování zvukových komor kolem měniče, změnou materiálů či aplikací nejrůznějších ventilačních otvorů docílit celkem zásadních zvukových posunů. Důkaz? Stačí vzít do ruky jakékoli špunty s ventilačním otvorem (aktuálně TINHiFi T3) a tento otvor prstem přikrýt. V ideálním případě se zvuk výrazně "pokazí". Když ale pracujete na skutečné vlajkové lodi, prostor pro optimalizaci a hraní si s akustikou je výrazně větší. Dokazuje to i značka Final Audio, jejíž model A8000 je takových akustických vychytávek plný...
Transparentnost jako klíč
Pánové od Final Audio předně popsali, co je jejich cílem. Je jasné, že v první řadě nás zajímá frekvenční odezva a dynamika, ale potom jsou tu i vlastnosti, které se měří mnohem hůře. Třeba taková transparentnost, tedy schopnost zobrazit zvuk tak, aby jej bylo možné v rámci celé scény prostorově snadno identifikovat a odlišit od ostatních zvuků. Zatímco u žánrů, jako rock nebo metal hraje roli spíše dynamika, tonální čistota nebo údernost, v případě klasické hudby a jazzu nás zajímá právě transparentnost. Ta má na vnímání zvuku a jeho maximální věrnost největší vliv. Aby ji mohli ve Final Audio vyhodnotit, vyvinuli úplně novou patentovanou metodu PTM (percepční měření transparentnosti). A když už ji uměli vyhodnocovat, mohli se začít snažit tuto vlastnost sluchátek posílit.
A8000 | beryllium, ocel a umění
Klíčem k úspěchu je stále především kvalitní měnič. Pokud jde o transparentnost, zajímá vás zejména rychlost pohybu jeho membrány a její schopnost bleskově reagovat na impulsy signálu. Z toho vyplývá, že hledáme membránu, která bude extrémně lehká a zároveň pevná. Když pomineme čistý diamant, je z pohledu rychlosti přenosu zvuku a tuhosti materiálu hned na druhém místě beryllium. Kdo dnes spoléhá na dynamický měnič v HighEnd kategorii, nemůže beryllium opomenout. A Final Audio se pro svůj model A8000 rozhodlo vsadit na jediný dynamický měnič vše. Proto musel být perfektní. Výrobě samotné berylliové fólie proto výrobce věnoval z celkového pohledu asi nejvíce času.
Jak jsme ale naznačili hned v úvodu, ani ten nejlepší měnič ještě nezaručuje poslech, pro který by člověk vysázel na stůl 2.000 dolarů. Stejně velkou péči je nutné věnovat také celé skořápce, do níž měnič umístíte a to včetně technologie, jak samotný měnič k vnějšímu tělu sluchátka připevnit. Kromě toho, že si v případě A8000 Final Audio vyvinulo úplně nový způsob lepení, který v maximální míře zabraňuje jakýmkoli vibracím pružného spoje. Nároky na přesné spárování skořepiny a měniče byly v tomto případě extrémní.
Když už byl měnič na místě, zbývala jen maličkost: naladit jeho akustické okolí tak, aby z něj dostala sluchátka jako celek maximum možného. To znamenalo pečlivé ladění nejen prostoru mezi měničem a zvukovodem, ale také prostorem za měničem a dokonce u prostoru kolem napojení MMCX konektorů. Vzniklo tak unikátní řešení čtyř laděných komor "Tetra Chamber Construction".
Tetra Chamber Construction
Vnější tělo sluchátek tvoří dvě broušené skořepiny z nerez oceli. Na ty navazuje soustava dělících příček, lůžko pro samotný měnič, tlumiče akustického tlaku a samotný zvukovod. Zásadní je především prostor mezi měničem a uchem (3 - žlutě) . Právě tento tvar je výsledkem nejvíce testování a zkoušek prototypů. Pro správnou rovnováhu mezi objemem a rychlostí bylo ale nutné pečlivě odladit také prostor za měničem. Jde o komory 1 a 2 (modrá a červená). První z nich je opatřena ventilačním otvorem pro lepší kontrolu tlaku u nízkých frekvencí, zatímco druhá slouží k vyhlazení tlaku a lepší kontrole pohybu měniče. Ukázalo se však, že také prostor kolem napojení konektoru MMCX má výrazný vliv na zvuk a tak jej bylo nutné oddělit pomocí příčky. Zároveň byl i zde napočítán drobný ventilační otvor.
Pokud tedy někdo pod špunty v ceně 30.000 Kč jen suše konstatuje, že netuší, proč stojí obyčejná sluchátka stejně jako ojeté auto, tady je jedna z odpovědí. Stále totiž existují výrobci a především kategorie sluchátek, ve kterých není výsledné ladění jen "shodou okolností", ale výsledkem opravdového vývoje, který se vzhledem k malému počtu prodaných kusů musí nějak zaplatit. Druhou možností samozřejmě je, vzít "nějaký" měnič a vložit ho do "nějakého" plastového sluchátka. Potom může cena snadno padnout pod tisícovku.