Pro mnohé z vás to nebude žádná novina, ale najdou se jistě i tací, kteří pojem CROSSFEED sice znali, ale nikdy mu vlastně nevěnovali větší pozornost. Možná je to škoda. Vliv této funkce na komfort či kvalitu poslechu se sluchátky může být totiž výraznější a slyšitelnější, než by se zprvu mohlo zdát. Záleží ale také na tom, jak vlastně k sluchátkovému poslechu přistupujete…
Co je to CrossFeed
Jedná se o hardwarovou nebo softwarovou úpravu zvuku takovým způsobem, aby bylo podání prostoru i při poslechu se sluchátky co nejpřirozenější a nejpodobnější poslechu běžných reproduktorů či dokonce živé produkce. Zatímco při poslechu beden nebo živé hudby totiž vnímáme každý zvuk více či méně oběma ušima, levý a pravý kanál je u sluchátkového poslechu striktně oddělený (tzv. super-stereo efekt). Toto řešení ale není pro náš mozek úplně přirozené a kromě snížené věrnosti může způsobovat také větší únavu při delším poslechu.
Funkce CrossFeed se proto snaží rekonstruovat zvuk tak, aby byl i se sluchátky více prostorově přirozený. Obecně tedy přimíchává do levého kanálu určité malé množství zvuku z kanálu pravého a naopak.
S čím vším musí CrossFeed počítat
Aby byl ale efekt dostatečně věrný, je nutné zvuk na cestě do opačného kanálu také trochu zpozdit, protože i ve skutečnosti by zvuk z pravé strany scény dorazil dříve k uchu pravému. Toto zpoždění je navíc větší u nízkých frekvencí a naopak menší u frekvencí vyšších. A aby toho nebylo málo, musí se správně implementovaný CrossFeed vypořádat také s útlumem některých frekvencí, způsobeným překážkou v podobě samotné hlavy, která postupující zvukové vlny zastaví a nedovolí jim z pravé strany scény vždy doputovat až k levému uchu.
Ve výsledku existuje několik standardizovaných přístupů / nastavení, mezi nimiž lze volit. Výrobci buď volí cestu přepínání hotových presetů, kdy se mění právě síla přimíchávání (Chord, Astell&Kern), ale u softwarových řešení (ROON, pluginy pro Foobar 2000) je možné nastavovat také dělicí frekvenci (určuje vlastně vzájemnou vzdálenost virtuálních reproduktorů od sebe - šířku scény) a sílu přidaného signálu (určuje vzdálenost reproduktorů od nás - hloubku scény).
Jak si CrossFeed správně nastavit
Stejně jako u ekvalizérů neexistuje pro nastavení této funkce žádné přesně dané řešení. Záleží na našich preferencích, ale především na povaze nahrávky. Příliš agresivní nastavení totiž způsobí, že nám jindy výrazný stereo efekt začne mizet před očima a člověk má rázem dojem, jako by poslouchal téměř mono nahrávku. To se děje především v situaci, kdy dělicí frekvenci posuneme příliš vysoko (2000 Hz je ve většině případů už příliš) nebo pokud tzv. Feed level nastavíme velmi nízko a scéna se tak extrémně prohloubí. Nebojte se proto experimentovat! Rozbít tady ostatně není co. Vždy se můžete vrátit k původnímu nastavení nebo funkci rovnou vypnout.
Obecně se uvádí, že bychom se měli v nastavení pohybovat někde kolem 700 Hz a síly 6 dB.
Více o problematice například zde (EN): http://bs2b.sourceforge.net/
Nejpopulárnější plugin pro Foobar2000 najdete ZDE.
Moje vlastní zkušenost
Pochopení a především docenění přínosu této funkce závisí podle mě hlavně na tom, jak každý z nás poslech se sluchátky vnímá. Někdo bere sluchátka jako ideální nástroj k detailnímu a ničím nerušenému poslechu. Často jde o poslech kritický a velmi soustředěný. Zvuk se rozebírá na jednotlivé složky, jejichž rozložení v prostoru je s dobrými sluchátky velmi příjemné sledovat. V takové situaci podle mě CrossFeed příliš nefunguje, resp. smazává část výhody, kterou do takového poslechu vnášejí právě sluchátka.
Působením této funkce totiž ztrácíme něco z přísného oddělení obou kanálů, tak typického právě pro poslech se sluchátky, a zároveň posouváme zvuk trochu dál od naší hlavy a uší obecně. Přicházíme tím o dokonalou lokalizaci každého zvuku v pravo-levém zarovnání a zároveň ztrácíme něco málo z typické naléhavosti a bezprostřednosti zvuku, který k nám najednou pocitově doléhá třeba ze dvou metrů.
Z toho tedy vyplývá, že si funkci nejvíce užije ten, kdo má sluchátka jako nutnou náhradu za bedny, kteréžto si právě nemůže dovolit poslouchat s přiměřenou hlasitostí. A protože je prokázáno, že je poslech s aktivní funkcí CrossFeed také méně unavující pro náš mozek, mohl by její účinek ocenit i ten, kdo se sluchátky poslouchá dlouhé hodiny a zvuk namísto kritického rozebírání používá spíše jako příjemnou soukromou kulisu. Velkým plus je použití funkce také u starších nahrávek, kde je stereo efekt u rozložení nástrojů často dotažený do extrému. CrossFeed vrací takovým deskám přirozenost, kterou ve sluchátkách vlastně nikdy pořádně neměly.
Jestliže vám tedy doma "leží" nové MOJO 2, Hugo 2 nebo používáte jako zdroj zvuku aplikaci ROON, neváhejte a začněte experimentovat. A pokud nejste fanoušky CHORDu, ale míříte spíše na přehrávače Astell&Kern, budete mít také brzy možnost CrossFeed vyzkoušet. Funkce si totiž odbývá premiéru v novince ACRO CA1000 a brzy se tak možná objeví i v přenosných modelech této značky...