Dmitri Shostakovich - Symphonies Nos. 4 & 11 (2018 / MQA 96 kHz, 24 bit / Deutsche Gramophon / classical)
Mezi nahrávkami, které před pár dny získaly cenu Grammy najdeme hned několik zvukově povedených kousků (Beck - Colors, Kacey Musgraves - Golden Hour), ale jedna z nich mě zaujala přeci jen víc. Zvítězila v kategorii "Best Engineered Album, Classical" a za jejím nahráváním i finálním mixem nestojí nikdo menší než Shawn Murphy. Jasně, Beck, Kacey Musgraves nebo Cardi B zní přeci jen povědoměji, ale když doplníme i několik aktuálních nahrávek, které řídil a případně i mixoval právě Shawn, možná se už na mapě vycentrujete spíše:
Star Wars: The Last Jedi / Solo: A Star Wars Story / Fantastic Beasts
nebo také
Barbra Streisand - Walls / Joshua Bell - The Classical Collection
Docela velké zvíře, nemyslíte? Při práci s velkými tělesy patří mezi nejvyhledávanější mistry zvuku a jeho zkušenosti se na oceněné desce "Symphonies Nos. 4 & 11" příkladně zúročují. Stačí se zaposlouchat do obou kompozic v podání Boston Symphony Orchestra a rychle začnete vnímat ohromný dojem prostoru, hloubku i velikost bostonské Symphony Hall, která nahrávání desky hostila. Podobně jako v případě hudebních doprovodů k ohromným produkcím Star Wars vyniká i tento mix vysokou věrností a precizním nasnímáním i těch nejmenších detailů. Sólové žestě prolétají na temném pozadí jako asteroidy a výbuchy bicích dodávají celému mixu na mohutnosti a váze. To vše při dynamice, která už je hudebnímu průmyslu posledních 20 let téměř cizí.
Možná se nejedná o typickou sluchátkovou nahrávku, na to je až příliš mohutná a živá, ale pokud zvolíte to správné vybavení s pevnýma nohama, minimálním zkreslením a dostatečně uvěřitelným podáním výšek, zažijete doslova koncert na vlastní kůži. Dobře by mohly fungovat modely, jako Sennheiser HD600, Audeze řady LCD, nebo třeba HifiMAN Sundara. Je-li pro vás ale zásadní spíše vzdušnost a preferujete-li více analytický přístup, zkuste klidně Sennheiser HD800 nebo vyšší modely Grado...
Autor: PetrM