Clarinet Factory - Meadows (2017 / Homerecords.be / FLAC 44kHz/16bit)
Nejvýše umístěná česká nahrávka! A nejen to. Album “Meadows” je odměnou a lahůdkou pro všechny, kteří si umějí užít precizně sejmutý zvuk dechových nástrojů. Je přitom jedno, jestli máte dovoleno zbořit okolní zástavbu domácí aparaturou nebo zvolíte naprosto intenzivní kontakt se zvukem v podání sluchátek a jejich těžce zkoušených měničů. V obou případech totiž dostane vaše milovaná technika zabrat. Budete potřebovat velkou kontrolu nad basovým pásmem i rychlou reakci na každou molekulu vzduchu, která proletí tělem klarinetu.
Nahrávalo se ve špičkovém studiu SONO a na výsledku je to znát. Počínaje záznamem, přes míchání až po mastering si každý kousek zvuku nese svůj profesionální podpis. Je jen škoda, že se nám v ČR nepodařilo sehnat nahrávku v HiRes, ale pouze klasický FLAC. I tak je ale dynamika zvuku vynikající a preciznost ukázková.
Co nám o nahrávání alba prozradila kapela a Michal Vaniš ze studia SONO:
Jindřich Pavliš, kapelník Clarinet Factory: Analogový pult a velké prostory studia SONO s přirozenou akustikou v odříznutém studiu u lesa pro nás byly nejlepší možnou variantou pro natáčení všech posledních alb. Tentokrát jsme se ještě více snažili zaznamenat vše při společném hraní, včetně zpěvu. Za pomoci různých tabulí, paravánů, oddělených kukaní a lesu mikrofonů jsme základ alba vytvořili live a takřka bez kliku. No a pak následovaly editace, doplňování dalších vrstev, přizvaní hostů, ale základem je opravdu syrová live kapela Clarinet Factory. Zásadní podíl na výsledném zvuku mají zejména tři pánové ze studia Sono: Milan Cimfe (recording a edit), Michal Vaniš (rec., edit a mix) a Pavel Karlík (final mix and masterring).
Michal Vaniš, Sono Records, recording a mix: Myslím, že zásadní podíl na zvuku této desky má týmová práce, kterou jsem vnímal mnohem víc než u jiných projektů. Na desce se od natáčení až po mastering vystřídal vlastně celý tým studia SONO. Dobrodružstvím byla i “korespondenční" spolupráce s Joe Achesonem, který na dálku doplňoval skladby svými ambientními loopy a někdy tím nečekaně ovlivňoval další vývoj mixů. Zásadní byly i poslechové schůzky s hudebníky a producentem Honzou Muchowem před každou další fází míchání. Kvalitní technické zázemí je tedy důležité, ale nakonec jsou to lidé, kteří dělají rozdíl mezi deskou dobrou a výjimečnou.
Nástroje byly snímány ve velkém sále kvalitními mikrofony včetně lahůdek Neumann U47 a U57. Použity byly preampy Neve a lampové Karlíky vlastní konstrukce. Ze sluchátek jsem tentokrát využil kupodivu nejvíc obyčejné Apple Earpods, když jsem při běhání přemýšlel o dalším postupu práce v mixech. Jinak s oblibou používám Sennheiser HD 280 PRO.
Album “Meadows” v podání otevřených in-ear sluchátek Audeze iSINE 20
Tady jsme šli jednoznačně na jistotu. Nechtěli jsme riskovat drkotání zubů ani rozklepaná kolena běžných sluchátek a vsadili jsme na náš Star Trek model s magnetoplanárními měniči. Proč? Protože ani v nejtěžších životních chvílích nezkresluje! A poslouchat tuhle precizní nahrávku se zkreslením, to prostě nechcete. Naopak potřebujete kontrolu a schopnost zahrát bas bez jakéhokoli balastu okolo. Vždycky jsme říkali, že umí iSINE vykreslit texturu zvuků, jako když dáte povrch smyčce pod mikroskop. Najednou je jasné, jak každý jednotlivý zvuk vznikl. Je mechanický a zatraceně věrný. Takhle chcete slyšet “Meadows”. Více se o modelu iSINE 20 dozvíte na Audigo.cz