Značka Astell&Kern má za sebou řadu sluchátkových kolaborací, z nichž ta nejplodnější se váže ke jménu JH Audio. Zkušenosti už tedy výrobce nasbíral a teď dozrál čas na vlastní sluchátkový projekt. Přichází po všech stránkách originální a charismatický model s trochu nejasným označením ZERO1. Moje tradiční otázka na úvod se tak přímo nabízí. Budou nová sluchátka Astell&Kern spíše nulou nebo jedničkou?
Design a konstrukce
O designu ZERO1 už jsme psali v jejich prvním představení ZDE. Originálně tvarovaná sluchátka jsem překřtil na křižník Impéria ze Star Wars a ani první dva týdny testování na tom nic nezměnily. Přibyly ale už první dojmy ze samotné konstrukce a kvality zpracování. V dlani držím dvoudílné hliníkové skořápky, jejichž ostře řezané tvary i pečlivost jejich zpracování plně odpovídají zvyklostem této prémiové značky. Spojení světlé vnější destičky s tmavší vnitřní částí působí originálně, decentně a přitom zatraceně cool na dlani i v uchu. Perfektní práce s razítkem MADE IN JAPAN.
Menší výhrady se dají vypotit snad jedině na adresu odpojitelného splétaného kabelu. MMCX spojení se sluchátkem je asi vítaným řešením, ale dalo se myslím dotáhnout k větší dokonalosti. Že je samotné spojení trochu volné, to je spíše drobná ledabylost výroby, ale způsob, jakým kabel opouští objímku MMCX konektoru a v předem vytvarovaném krčku míří rovnou za ucho, ten už je z mého pohledu mírně odfláknutý. Díky zpevňujícímu krčku asi velké namáhání nehrozí, ale třeba takové FiiO nebo Campfire to umějí určitě lépe.
Komfort a praktičnost
ZERO1 vnímám od začátku jako tzv. domácí in-eary, se kterými se obecně cítím nejlépe v klidné pozici u pracovního stolu, v křesle nebo na sedadle vlaku mezi Brnem a Prahou. Tento dojem vychází samozřejmě z tvaru vnitřní části hliníkové skořepiny a ze způsobu fixace sluchátka v uchu. Podobně jako kdysi třeba modely ANGIE II nebo LAYLA II, ani ZERO1 nespoléhá na žádné silné zapasování sluchátek do uší, kdy by samotné tělo sluchátek sloužilo jako rozpěrka. Po správném usazení leží tíha fixace na samotném silikonovém či pěnovém nástavci a dále až na kabelu obtočeném kolem ucha.
Není to sice řešení, se kterým byste chtěli skákat po pódiu nebo chodit hodiny po městě, ale jeho obrovskou výhodou je komfort a lehkost, kterou se sluchátka prezentují při poslechu v klidu. Samotné tělo sluchátka s dlouhým, postupně se sužujícím krčkem, se totiž dotýká uší jen velmi zlehka a bez typické únavy umožňuje i opravdu dlouhé poslechy. Pokud ale naopak požadujete pocitově jistou fixaci s velkou odolností při tahání za kabel, vsaďte třeba na iBasso IT07 nebo obecně Campfire Audio.
S praktičností ZERO1 je to podobně jako s jejich komfortem při nošení. Sluchátka určitě nezmizí v uchu tak dokonale jako některé menší modely konkurentů (Campfire Andromeda, FiiO FH9, iBasso IT07). Během nošení tak budou vždy trochu nápadnější. Z uší ale nijak nepatřičně nevyčnívají a navíc vypadají fantasticky, takže cesty v letadle i poslechy v kanceláři budou úplně v klidu i pro plaché audiofily bez potřebné dávky exhibicionismu. Samotná izolace od okolí bude po správném "zavrtání" nástavců do uší zcela dostatečná, ale na největší bojovníky s hlukem (Etymotic, Shure, Campfire) asi nedosáhne.
Zvukové představení
Mám hrozně rád sluchátka s charakterem a vždycky si cením výrobce, který se nedrží při zdi a sluchátka opravdu naladí tak, aby měla vlastní osobnost. ZERO1 tímto směrem nakročilo už ve chvíli, kdy do jeho elegantního těla výrobce naskládal hned trojici rozdílných měničových konceptů. Konkrétně novátorský výškový měnič typu Planar Dynamic (kombinace planární membrány a vibrační části podobné s BA měniči), dvojici měničů Balanced Armature naladěných na pásmo středů a konečně dynamický měnič s poměrně malou membránou, měřící necelých 6 mm.
ZERO1 zní i díky této netypické konfiguraci opravdu netradičně. Lehce hřejivě, ale stále i příjemně vyváženě a spíše líbivě než suše. Je to jeden z těch modelů, které se vyplatí slyšet, nebo možná přesněji zažít. A je to zároveň jeden z modelů, který je radost použít také na tvrdé metalové desky s horší dynamikou. Vždycky mě potěší, když na takový kousek narazím. Podobně mě kdysi chytla i mnohem dostupnější Audio-Technica ATH-E40 se svým Push-Pull dynamickým měničem. Kouzlo tohoto koktejlu se musí ukrývat ve vzácném pojetí basového pásma a dostatečně poctivých středech s čistou tonalitou. Právě to jsou vlastnosti, společné pro oba zmíněné modely.
Charakter, o kterém dnes mluvím, začíná velmi příjemnou subbasovou podezdívkou. Nejhlubší frekvence se nikam neztrácejí, ale naopak jsou krásně slyšet a malinko snad i cítit. Přitom tradiční pásmo basů není nijak nepřirozeně akcentované, ale zůstává spíše umírněné a hlavně přehledné. Výsledkem je takový ten lahodivý dojem, kdy to v uchu pocitově duní, ale přitom nikdy nehučí. Toto pojetí navíc usnadňuje přechod do středového pásma, který tak zůstává hezky čitelný a nepůsobí těžkopádně.
Samotné středy se rozhodně nebojí vystoupit ze stínů do záře reflektorů a svým charakterem moc hezky neutralizují jinak hřejivější ladění. Právě to možná kromě subbasů definuje výraz sluchátek nejvýrazněji. Uznávám, že v sobě nemají takovou finesu, jakou disponuje třeba Campfire Andromeda, a možná bude jejich průběh na charakteristice trochu zvlněný, ale možná i díky tomu v sobě mají takovou zvláštní intenzitu, která u vokálů hezky funguje a u metalu exceluje. Představte si to jako hrubost v pozitivním slova smyslu.
Pásmo výšek se šikovně vyhýbá největším nástrahám v podobě přílišné ostrosti či horlivosti a sympaticky tím dotváří celý zvukový charakter ZERO1. Detaily mají dobré rozlišení, činely umí příjemně cinknout, ale v porovnání s velmi detailními modely tady funguje určitá zdrženlivost. Za mě je to ale jen dobře, protože tak výšky se zbytkem zvuku mnohem lépe ladí a nepůsobí jako uměle naspeedovaná protiváha pro basové pásmo.
A ještě jedna věc je na ZERO1 netradiční. Jejich výrazná a opravdu citelně využitá šířka scény. Přitom v celkovém 3D zobrazení a hloubce už sluchátka tolik nevynikají. Při vnímání šířky má ale člověk pocit, že i zvuky, které na okrajích scény obvykle tak trochu halí stín, dostávají v podání ZERO1 mnohem více prostoru a sytosti. Možná i v tom je kouzlo spojení Zero1 s tvrdou hudbou.
Verdikt
Velmi sympatický model, který dokáže vystoupit z řady nejen odvážným designem, ale také charakteristicky bohatým zvukem, který mezi ostatními konkurenty okamžitě rozeznáte. Pokud hledáte sluchátka s lehčím usazením v uchu a zároveň zvukem, který má opravdu šťávu, berte si z názvu ZERO1 určitě zmíněnou "jedničku".