Jak velký sluchátkový unikát můžeme očekávat od tvůrců legendárních AKG K1000, když dostanou volnou ruku a pracují tak říkajíc “na sebe”? Připočtěte ještě výrazný technický pokrok od dob vydání modelu K1000 a máte před sebou unikát, který vlastně sluchátka ani nepřipomíná…
Na čem jsme poslouchali: Chord Hugo2, Schiit Lyr 3, Astell&Kern AK70, ROON, HiFiMAN Ananda, kabely Atlas
Design a konstrukce
Přehlédnout či dokonce ignorovat tento odvážný kus techniky je díky jeho drzému tvaru prakticky nemožné. Leží-li ve vašem dosahu, musíte jej vzít stůj co stůj do ruky, nasadit na uši a zjistit, co to má pro Boha znamenat. Jakmile to ale uděláte, objevíte mnohem více vážně míněného inženýrství, než by se z prvních fotek mohlo zdát. Unikátní konstrukce totiž nepřináší žádná krkolomná řešení ani nápadné prvky malosériové produkce. Spíše naopak. Vše je extrémně přímočaré, solidně zpracované a také hodnotné na dotek.
Základem je masivní kovový most, do kterého se pomocí systému západek a magnetů vkládá vnitřní textilní polstrování. Nepoužitelnost sluchátek kvůli rozpadlé kůži na náušnících nebo mostu? Minulost! Po odepnutí polstrování navíc odhalíte technicky rafinované propojení obou mušlí, které nevyužívá žádných pokroucených drátků, ale jednoduše vodivých plošek, po nichž se kontakty mušlí při jejich pohybu posouvají. Vstup pro audio kabel je navíc umístěn na obou koncích mostu, takže si můžete vybrat variantu podle toho, kde se právě nachází váš zdroj, nebo kde vám kabel méně překáží.
On-ear náušníky jsou na vnitřní straně opatřeny relativně skromnými polštářky z téže prodyšné tkaniny, kterou najdete také na vnitřní straně mostu a kromě posouvání po oblouku mostu je můžete také vyklápět dovnitř a ven jako klapky na uši.
Uvnitř mostu žádné dráty, pouze vodivá kolej (viditelné po vyjmutí polstrování)
Po stránce mechanické mě tedy zklamává snad jen jediná věc a tou je dlouhá přívodní tkanička s textilním opletem, jejíž akustika je sice vynikající, ale rozpletenou a připravenou k použití jsem ji za těch pár dnů testování prakticky neviděl. Motá se skutečně ráda a ani na pohled nepůsobí jako kabel radikálního modelu za 90 tisíc. Alespoň že je kabel lehounký a odpojitelný, takže i snadno nahraditelný.
Komfort a praktičnost
Jeden z mála modelů velkých sluchátek, ne-li jediný, který jsem zprvu ani neuměl nasadit na hlavu. Tvar sluchátek vám totiž během prvního použití příliš nenapoví. Jakmile ale most správně usadíte (ideálně kousek nad čelem jako čelenku, s obloukem otevřeným šikmo dolů a vzad), začíná další zkouška. Nastavení náušníků. Nejprve hledáte přesnou polohu proti uším a následně i odklonění od uší směrem ven. Jakmile ale najdete ideální polohu po všech stránkách (může to trvat docela dlouho stylem pokus / omyl), uvědomíte si nápaditost celé konstrukce MySphere.
Most je velmi dlouhý a stejně tak je dlouhá i styčná plocha s hlavou, což znamená mnohem rovnoměrněji rozloženou hmotnost na velké ploše. Nastavení náušníků navíc umožňuje rozsah cca od pocitu z těžších Koss Porta Pro až po polohu, kdy se náušníky uší prakticky nedotýkají a vy je vnímáte jako malé reproduktory umístěné těsně před uchem. Je však jasné, že se spolu s odklápěním náušníků výrazně mění také zvukový charakter.
Komfort vsedě můžete regulovat od průměrné pohody až po naprosto snový pocit volnosti. Relaxovaná poloha v záklonu je také příjemná, ale náušníky už vlastní vahou skoro vždy dosednou na uši bez ohledu na jejich odklonění. Pro poslech vleže ovšem sluchátka vhodná nejsou. Vždy budete mít dojem, že vám padají z uší dolů. Ostatně podobně je na tom i předklon vpřed, třeba když se díváte na klávesnici při psaní. Alespoň na menší hlavě není přítlak takový, aby kovová sluchátka bez velkých náušníků na uších udržel.
Vyjmutá vnitřní polovina mostu včetně polstrování
Samotná možnost seřizování geometrie navíc znamená i trochu nejistoty při manipulaci se sluchátky před a po poslechu. Je totiž relativně snadné náušníky bez aretace na mostu posunout. V horším případě si jedno sluchátko rovnou přiklopíte dovnitř a při nasazení budete muset úhel zase nastavovat. Bude to už sice rychlovka, ale stejně se neubráníte pocitu, že jste měli sluchátka prve na uších “nějak jinak”.
Zvukové představení
O MySphere se nikde nepíše jako o králi basů, ale naopak všichni zmiňují jejich bleskovou odezvu, vyváženost a fenomenální reprodukci středového pásma. A všichni, kteří to tvrdí, mají pravdu. Zvuk sluchátek MySphere je stejně výjimečný jako jejich konstrukce, byť už zdaleka ne tak výstřední a provokativní. Při prvním poslechu musíte být trpěliví a připravení na “zvuk s odstupem”. Typická sluchátková kontaktnost, blízkost a koncentrovanost se zkrátka nekoná a nekonají se ani nijak energické basové výpady. Namísto toho získáváte něco jako brutální upřímnost s mimořádnou silou i rychlostí úderu.
Bas se začíná probouzet krásně hluboko, ale jeho kvantita prostě není ani o gram nadsazená nad neutrální level. Místo toho jsou sluchátka doslova neomezenými vládci středových frekvencí a podání vokálů obecně. Jejich síla je v kontrole, správné barvě i dokonale reálné detailnosti. Hlas budete vnímat jako naprosto živý a navíc bez zbytečně analytických či umanutých detailů. V nejvyšších frekvencích se sluchátka chovají spíše opačně. Výšky i veškeré detaily jsou hodně v klidu, kompletní, ale nikdy zdůrazněné nebo dvakrát přeleštěné. Jak zní zvuky v reálném světě, tak zní i v podání MySphere.
Samostatnou kapitolou je v případě MySphere hra s prostorem, šířkou scény i její hloubkou. Abyste odhalili veškeré možnosti sluchátek, odklápějte postupně náušníky z ploché polohy on-ear směrem ven. V jednu chvíli si najednou přestanete být jistí, jestli hrají monitory na stole vedle obrazovky, nebo sluchátka na vaší hlavě. Prostor získává hloubku, vzdaluje se od vás a zároveň vás pohlcuje do sebe. Je to jedinečná zkušenost, a když pro nic jiného, tak pro tento pocit je existence MySphere zcela opodstatněná. S otvíráním prostoru se samozřejmě ztrácí i část basové přítomnosti a celkově se zvuk pocitově tenčí a zbavuje svého plného těla. Pro skutečně maratonský poslech při práci, kdy vás absolutně neomezuje únava uší ani jakákoli agrese zvuku “přímo v uších” jsou tedy sluchátka ideální. Zapomínat ale nesmíte na jejich otevřenou konstrukci, takže do open-space kanceláří bych je úplně nebral.
Pokud ale pracujete nebo relaxujete sami, otevírají MySphere úplně nové dimenze poslechu. Doslova! Jejich zvuk možná neokouzlí každého, ale má jednoznačně svou vysokou kvalitu, která vrcholí zejména v opravdovosti středového pásma a neskutečně rychlé odezvě. Jestli ale stojí podobné experimentování za takový balík peněz, tím si úplně jistí nejsme. Nicméně své fanoušky i zastánce si koncept určitě najde.
Jak se MySphere hodí pro základní hudební žánry:
Taneční hudba / hip-hop
Překvapivě dobrá kombinace s lehčím basovým základem, ale dokonalým zobrazením průběhu každého beatu. Světem sice nazatřesou, ale jinak mě taneční hudba fakt bavila.
Klasická hudba, orchestr
Bombastická kombinace! Prostor, velký kalibr, dokonalá kontrola a přehled o scéně. Jen výjimečně si velké orchestry poslechnete doma tímto způsobem.
Pop, rock
Solidní kombinace na pohodu, pro poslech bez starostí. Jistota, že to nikde nebude skřípat, ale zároveň vás zvuk možná ani nebude zvedat ze židle. Přirozenost, kontrola a rychlost jsou ale i zde konstantami.
Jazz, akustická hudba
Perfektní kombinace, pro kterou by mnohý nadšenec do zvuku spáchal i těžký zločin. Opět precizní zvuk po všech stránkách, přitom přirozený a velký. Je co vychutnávat!
Metal
Návyková kombinace, která umí zprostředkovat hrubost, dynamiku i surovost bez náznaku obtíží. Vždycky je tu rezerva síly. Kytary, basa i vokály jsou famózní. Snad jen ty bicí nemají takový ten sluchátkový akcent větší líbivosti.
Verdikt
Jednoduše zapomeňte na všechny představy a zkušenosti, které máte se světem sluchátek spojené. MySphere jsou natolik radikální svým celkovým pojetím osobní reprodukce, že je pro správné pochopení celé filosofie prostě musíte nejprve zkusit na vlastní uši.