Žádná sluchátka, která jsem kdy slyšel, mě na sto procent neuspokojila. Doposud jsem za nejlepší sluchátka na trhu považoval LCD-4 od Audeze, jejich cena mi však vždy nechávala prostor pro jisté pochybnosti. Utopie od Focalu jsem měl také docela rád, ale ne na 110.000 korun rád. Pokud by se tedy našla velká sluchátka, kterým bych chtěl dát 100 %, byly by to uzavřené i otevřené Aeony od MrSpekers.
Ani Aeony však nejsou bezchybné - díky své architektuře vyžadují poměrně dost výkonu, kromě toho potřebují velice specifický zvuk převodníku a zesilovače. Do toho všeho na konci loňského roku Focal představil další otevřená sluchátka, u kterých sliboval skloubení údernosti Elearů a transparentnosti Utopií - to vše navíc za velice zajímavou cenu (na poměry této doby). Z délky a obsahu úvodu už je Vám asi jasné, jaký na mě Čistá sluchátka udělala dojem…
Na čem jsem testoval?
iBasso DX200 (slcuhátka nejsou nijak náročná na zdroj, utahne je i telefon), Chord Hugo 2 + Roon, Denon CDC1600NE > AudioQuest Forest Optilink > Chord Hugo 2
Design a zpracování
Všechny otevřené modely francouzského výrobce vypadají vlastně skoro stejně - s výjimkou použitých materiálů a barevných schémat se vždy jedná o stejnou konstrukci. Robustní hlavový most, směrem dolů se zužující vidlice, vypouklé kryty mušlí z perforovaného kovu a nakonec ještě prstenec nad cívkou s označením modelu a použitého materiálu (stejně jako u Elearů se zde jedná o slitinu hliníku a hořčíku). Největším rozdílem od předchozích modelů je tak použití světlejších materiálů. Exteriér mušlí a spoje jsou s leštěného hliníku, hlavový most je pro změnu vyveden v kombinaci hnědé kůže a béžové, velur připomínající perforované textilie.
Příjemnou změnou jsou v případě sluchátek Clear především kabely. Místo kvalitního, ale až zbytečně dlouhého a těžkého čtyřmetrového monstra, obsahuje balení kabely hned tři. Všechny jsou chráněny tuhou černobílou textilií. 120 cm dlouhý s konektorem 3.5 Jack a dva třímetrové - jeden s konektorem Jack 3.6 a druhý symetrický s 4-pólovým XLR konektorem od Neutriku. Co se týče zvukové kvality, jsou (asymetrické) kabely identické s kabely od Elearů.
Ačkoliv se sluchátka nedočkala žádné větší designové změny, nemám nač si stěžovat. Na pohled i dotek působí velice robustně a kvalitně, nenápadně, ale zároveň elegantně. Jedině snad 3.5 mm mono konektory u vstupu do sluchátek by za 40.000 Kč mohly být vyrobeny z něčeho lepšího než levného plastu.
Komfort a praktičnost
Již při vybalování z pravděpodobně nejlepšího přenosného pouzdra, jaké jsem kdy u sluchátek viděl (a to po užitkové i designové stránce) jsem byl příjemně překvapen, jak lehce sluchátka v ruce působí. I když výrobce uvádí hmotnost blížící se 500 gramům, je zvládnuta na výbornou. Pochvalu zaslouží také použití paměťové pěny ve výplni hlavového mostu a náušníků. Tato pěna je měkká, ale zároveň neztrácí tvar.
Na hlavu padnou nové Focaly velice dobře, pro uši je zde prostoru až až, přítlak je dostatečně vysoký na to, aby sluchátka nepadala, ale ani zbytečně netlačila. Osmistovkové Sennheisery, či nejvyšší modely Beyerdynamic jsou však stále v úplně jiné lize. Pokud tedy Focal staví Clear proti HD800S (i když nevím o tom, že by to někde tvrdili - nicméně ladění, cena a příslušenství o tom jasně svědčí) je potřeba uznat, že v otázce komfortu jasně vyhrávají Němci.
V poslední řadě bych se ještě rád vrátil k balení. Podívejte se na něj. Jedná se o umělecké dílo! Můj kolega říká, že vypadá jako futuristické plato vajec. Nikdy by mě nenapadlo o něm takto přemýšlet, ale řekl bych, že se trefil.
Zvukové představení
Pokud občas sledujete weby věnované sluchátkům, určitě jste si všimli, že se ve světě audia až nápadně často objevuje slovo referenční. Vždycky si říkám, referenční v čem? Referenční v nabídce výrobce? Vůči ostatním produktům ve stejné cenové relaci? Mám to chápat tak, že se jedná o produkt, vůči kterému se má měřit veškeré další vybavení? Rovná se tedy referenční zesilovač od Yamahy referenčnímu Burmestru za nějaký padesátinásobek ceny…? To slovo prostě nemám rád (skoro stejně, jako audiofil). Jedinou věcí, kterou bych kdy označil za referenční, je iBasso DX200. Přehrávač je totiž tak bezchybně nudný a detailní, že se perfektně hodí jako reference pro všechny testy včetně tohoto.
Bas je, jak je již tradicí u Focalu, rychlý, dynamický, úderný, plný, ale zároveň extrémně detailní a čitelný. Navíc jde extrémně hluboko. Napadlo mě zde srovnání s magnetoplanárními otevřenými Aeony. Jak je již dáno jejich magnetoplanární konstrukcí, bas má přeci jen trochu více těla, jenže zase postrádá špetku detailu. HD800 (nikoliv S) mají zase detailu více, jenže to je to jediné, co v basu mají. LCD-4 od Audeze jsou asi jedinou konkurencí. Jejich bas je však přeci jen až příliš temný.
Středy jsou velice (extrémně) detailní, ale zároveň naprosto přirozené. Kytary zní zcela reálně. Ani při přechodu do vyšších basů není slyšet nic vyčnívajícího. Když je potřeba, jsou pořádně těžké, přirozenost však neztrácí ani v těch nejvyšších polohách. Vokály jsou taktéž dokonale vykreslené, bez jakéhokoliv vyčnívání. Například HD600 od Sennheiseru mi občas přišly ve středech otevřenější, jakmile však došlo na přechod do výšek, Focal se opět ukázal jako skutečná jednička.
To samé platí pro výšky. Hledal jsem, co bych zde Francouzům mohl vytknout, nic jsem však nenašel. Žesťové nástroje, vokály, činely… všechno zní naprosto přirozeně. Nikdy se mi nestalo, že by mě nějaký zvuk tahal za uši. Zároveň se mi však nikdy nezdálo, že by výšky kdekoli chyběly. Trochu více detailů mohou opět nabídnout HD800, jsou však nepřirozené a většinou příliš tlačí na pilu. Já mám rád black metal. Na HD800 si Emperor neposlechnu. Na Clear však i takto s odpuštěním rektální nahrávky jdou poslouchat. A co více, velice uspokojivě, bez jakékoliv únavy.
Jedinou slabinou by mohl být prostor. Prostorové zobrazení sluchátek je krásně holografické, jen ta scéna není tak široká. Myslím, že je to jistá cena za naprosto přirozené, nezvýrazněné výšky. Kompromis, který za to podle mě stojí. Dynamika, vyváženost, přirozenost - vše bezkonkurenční!
Mám-li tedy charakter Clear popsat jedním slovem, je referenční. A poprvé v životě to nemyslím nijak špatně, právě naopak. V úvodu zmíněné LCD-4 jsou pro mě referencí v přirozenosti a údernosti basu. iBasso, či HD800 zase v techničnosti. Focal Clear však představují referenci reference. Kompletní balení. Ostatní sluchátka jsou jako alba s pár dobrými singly - na chvíli Vás sice nadchnou, po čase se však začnete soustředit na ty slabší kousky. Focaly jsou jako geniální konceptuální deska - celek je o tolik lepší než součet jednotlivých částí...
A proto se pro mě stávají nejlepšími sluchátky na trhu a prvními sluchátky, za které jsem připraven dát 40.000 Kč.
Jak zní v podání tohoto modelu mé oblíbené desky:
King Crimson - Discipline (Steven Wilson Remaster, 24/96 FLAC)
Clear nechávají krásně vyznít temnější zabarvení celého alba. Stick Tonyho Levina má neuvěřitelnou dynamiku, přechody z basové do kytarové části jsou plynulé a prokreslené. Kytary zní detailně, v titulní skladbě jdou stále obě dokonale rozeznatelné.
Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (24/44 ALAC)
Syntetický beat i Thundercatova basa dávají poslechu dokonalý základ, zároveň však nechávají prostor pro Lamarův rap. Vše má svůj prostor, místo. Občasný saxofon zní přirozeně, má detail, prostor, ale zároveň nijak nevybočuje.
Ornette Coleman - Change of the Century (SHM-SACD 5.6)
Kontrabas si drží detail, má velice přirozený decay, útok saxofonu a kornetu je zase velice rychlý a agresivní, bicí mají v pozadí jasně daný prostor.
Radiohead - Kid A (16/44 SHM-CD)
Za zmínku stojí především skladba The National Anthem - basa, synťák, vokály, žesťový ansámbl - všechno zde má opět jasně daný prostor, každý nástroj jasně daný detail, nic nevyčnívá… Perfektní!
Karel, Audigo.cz