Značka Audeze se sice nemůže rovnat s giganty typu Beyerdynamic nebo Sennheiser, ale co ztrácí na velikosti, to dohání svým průkopnickým zápalem. Před léty se vydala cestou magnetoplanárních měničů a tento směr podle všeho nehodlá opustit za žádný okolností. Postupným zmenšováním se výrobce dostal až do zcela neprobádaných teritorií, kterým doposud vládly měniče dynamické nebo tlakové. Audeze představuje první polootevřené špunty s měniči Planar Magnetic na světě.
Na čem jsme poslouchali: Astell&Kern AK70, Chord Mojo, Grado GR10e, Astell Michelle, Shure SE535
Design a konstrukce
Sluchátka iSINE jsou dokonalým příkladem toho, kam až se může posunout design, pokud začínáte s produktem na bílém nepopsaném papíře. V hlavě máte divokou představu a před sebou milion cest, z nichž jen zlomek vede k jejímu naplnění. Výsledkem jedné z nich je také novátorský koncept iSINE - polootevřená sluchátka s magnetoplanárními měniči, od nichž se zvuk do uší směruje zužujícími se zvukovody podobně, jako je tomu u klasických in-ear sluchátek. Vtip je ale v tom, že jsou měniče násobně větší než u klasických sluchátek do uší a tudíž musejí zůstat vně ucha. A protože zůstává velká část sluchátka mimo ucho, vytváří svou vahou páku, kterou je nutné něčím vyvažovat. K tomu slouží přiložené silikonové rozpěrky do uší nebo plastové klipy pro zavěšení sluchátek za uchem.
Na to, jak je celý koncept Audeze iSINE krkolomný, působí design sluchátek nakonec velmi čistě, elegantně a uceleně. Podle fotek jsem sice očekával kovové tělo (nakonec je kovová jen vnitřní drátěnka chránící měniče a středový kroužek s logem), ale i tak působí sluchátka hodnotně, kvalitně a… řekněme prestižně. Po čase jsem si také uvědomil, že by kovové tělo znamenalo ještě větší páku, takže byl plast vlastně dobrým rozhodnutím.
Kabel sluchátek iSINE je odpojitelný, což je důležitá informace, pokud nekupujete hračky podobné cenové kategorie pouze na nejbližší dvě sezóny. Ne že by měl kabel vydržet tak krátce, ale znáte to - pokud si kabel přisednete v křesle nebo přejedete židlí, je dobré mít jistotu, že tím celá sranda nekončí. Na druhou stranu se ale ani nedá říci, že by přívodní tkanička patřila mezi nejpovedenější na světě. Je plochá, dosti tenká a přitom celkem nepoddajná. Její pevná izolace spolu s pružnou přechodkou dávají alespoň vyhlídky na vcelku dobrou životnost. Vyměnitelný kabel to ale stejně jistí.
Pozitiva konstrukce: odpojitelný kabel, lehké tělo, výjimečnost designuSlabá místa konstrukce: bez klipů za uchem ani ránu, takže hlavně neztratit ani nezlomit
Zvukové představení iSINE 20
Vzhledem k výjimečnosti celého konceptu iSINE nemohl s tuctovým zvukem počítat snad nikdo. Vždyť nebylo jasné ani to, jestli máme čekat zvuk ve stylu špuntů nebo spíše otevřených domácích sluchátek. První poslech jsem proto neodkládal ani o chvíli déle, než to bylo nutné. Tři, dva, jedna … a poslouchám první magnetoplanární špunty. Okamžitě si ale uvědomuji, že více než špunty budu poslouchat otevřená sluchátka s naprosto dospělým a ničím se nepodbízejícím zvukem. Úvodní tajenka tak byla odhalena.
Budu-li vycházet z toho, že poslouchám sluchátka do uší, nepodobá se jejich zvuk ničemu, co mi dosud prošlo rukama. Polootevřená konstrukce spolu s in-ear zvukovodem navozuje zvláštní dojem prostoru a intimity najednou. Hudba hraje jen pro moje uši, ale dojem prostoru je vzhledem k in-ear zvukovodu nezvykle široký a vzdušný. Ještě zvláštnější pocit ale nastává ve chvíli, kdy hudba utichne. Máte sice v uchu špunty, ale slyšíte celkem jasně vše, co se okolo děje. Skoro se neudržím a kontroluji, jestli hrála hudba skutečně jen ze sluchátek a ne v celém pokoji.
Nehledě na výjimečné pocity z poslechu je to především samotný zvuk, kdo si zaslouží naši pozornost. Zní velmi dospěle a po všech stránkách zvládnutě. Ze všeho nejvíce mě udivuje jeho schopnost vyjádřit a přenést zvuk tak, jako by to byla látka se specifickým povrchem. Nemluvím tady ani náhodou o detailech v nejvyšších frekvencích, protože v nich jsou sluchátka naopak nečekaně uvolněná, skromná a relaxovaná, ale spíše o charakteru středů a basů, jejichž povrch zní uším jednou jako pohlazení semiše, jindy jako smirkový papír nebo stéblo trávy - jednoduše podle toho, jestli právě zazní saxofon, elektrická kytara nebo housle. V tomto jsou magnetoplanární měniče jedinečné a převyšují možná i velikány, jako Shure SE535 nebo Grado GR10e.
Z pohledu kvantity je zvuk především skvěle vyvážený. Basů není vyloženě mnoho, možná tak na úrovni SE535 (a tedy více než u Grado, Etymotic i Westone), ale jejich kvalita je obrovská. Velké měniče zahrají s příjemnou jistotou z pořádné hloubky a přitom vždy s autoritou, rychlostí a kontrolou. Náročná vážná hudba, jazz, ale i akustika jsou v jejich podání famózní. Trochu méně potom samozřejmě uchvacují jejich protipóly (elektronika, metal), ale pokud máte rádi neutrální ladění, bude v jejich podání vzrušující klidně i rock nebo Metallica. Vždy se totiž můžete spolehnout na výjimečnou tonální vyváženost a přirozenost, která je ve světě in-ear modelu prakticky ojedinělá. Skutečný problém totiž sluchátkům dělají hlavně ploché nahrávky bez dynamiky - jinými slovy většina moderní metalové produkce. Abyste si pochutnali na nich, volte raději novinku AK Michelle.
Jestli má koncept iSINE nějaké nevýhody v oblasti zvuku, tak asi hlavně určitou zdrženlivost nebo odtažitost ve srovnání s klasickými in-eary. Zvuk se zdá vzdálenější, méně přítomný a tím pádem i méně naléhavý. Osobně mi u některých desek také vadilo lehce prominentní pásmo středů. Naopak detaily byly ve srovnání s detailnějšími modely (Grado, Etymotic, ATH-E70) stále spíše decentní. Audeze znějí prostě více odpočinkově a nenuceně, čímž připomínají spíše modely Shure, Westone či dokonce klenoty JH Audio (Astell&Kern Angie). Detaily jim rozhodně nechybí, ale jejich vykreslení je jemnější a méně křiklavé.
iSINE 10 vs. iSINE 20
Charakter zvuku, jak jsme jej popsali výše, v podstatě odpovídá oběma modelům, ale konkrétní rozdíly mezi verzí 10 a 20 se přesto najdou. Použitím delší cívky u modelu iSINE 20 se totiž ve srovnání s nižším modelem podařilo probudit lehce dřímající nejvyšší frekvence a prozářit je větším životem. Zdá se to jako malá věc, ale když si uvědomíme, že je právě tento parametr jednou ze slabších stránek konceptu iSINE, je to zlepšení vítané. Platí to tím spíše, že s jasnějšími detaily souvisí také lepší podání prostoru a separace nástrojů. Nižší model na tom nebyl vůbec špatně, ale při poslechu iSINE 20 si člověk naplno uvědomí, jak vzdálený je projev iSINE tradičním špuntům.
Jak zní v podání iSINE naše oblíbené desky:
Lorde - Pure Heroin (FLAC 96/24)› naprosto lahodně s dokonale kontrolovaným a přitom plným basem
Star Wars - The Force Awakens (FLAC 192/24)
› přesně a vzdušně, ale stále ne tak mocně a majestátně jako na velkých sluchátkách
Steven Wilson - Hand Cannot Erase (FLAC 96/24)
› dokonale kontrolovaně a věrně (skoro jako v podání Focal Utopia)
Sting - The Last Ship (FLAC 96/24)
› velice přijemně a neutrálně, vynikající shoda
System of a Down - Toxicity (FLAC 96/24 vinyl rip)
› kresba kytar je dokonalá, celkově je ale zvuk zbytečně seriózní a méně úderný
Komfort a praktičnost
Jestli se vám celý koncept iSINE zatím líbí a říkáte si, že přesně taková sluchátka už dlouho vyhlížíte, položte si nejprve ještě jednu zásadní otázku: kde chci sluchátka používat? Protože jakkoli se in-ear koncept tváří jako typicky cestovní a slibující kvalitu magnetoplanárních měničů všude tam, kam vás kroky zavedou, je reálné použití podle mě dosti omezené. V hlučnějším prostředí jsou sluchátka kvůli částečně otevřené konstrukci prakticky nepoužitelná a ideální nejsou ani v ložnici vedle spící polovičky. Při chůzi není jejich usazení bůhvíjak pevně fixované (i když o vypadnutí z uší mít strach nemusíte), a přestože se nemusíte bát žádného rachotu od pohybujícího se kabelu, při otáčení hlavy tahá kabel pocitově sluchátka dolů (díky klipům samozřejmě marně).
Plný komfort bez unavení uší a hlavy (citlivý posluchač):
- 3:00 h, v rámci kategorie in-ear patří ke špičce, jako domácí open sluchátka vlastně také
Když se ale na sluchátka iSINE podívám jako na náhradu běžných sluchátek pro každodenní poslech při práci, učení nebo jen tak v oblíbeném křesle, začínám jejich konstrukci oceňovat na maximum. Ani po delší době totiž na rozdíl od jakýchkoli sluchátek na uších absolutně netlačí, není v nich horko a navíc mám pořád přehled o tom, co se děje v okolí. Nakonec nijak nevadí ani široký krček, který není žádnou trubičkou, ale spíše osobním ropovodem směřujícím do ucha. Na rozdíl od klasických in-ear modelů totiž není nutné iSINE pro ten správný zvuk zavrtávat nijak hluboko do uší. Stačí zlehka zastrčit a představení začíná. Nějakou dobu mi trvalo, než jsem si to uvědomil (a smířil se s tím), ale ve skutečnosti je to velká výhoda. Izolaci totiž nahánět nemusíte ( ani nemůžete) a lepší fixaci zajišťují spíše klipy za uchem než samotné nástavce v uchu. V oblasti komfortu se tedy sluchátka v domácích podmínkách blíží dokonalosti.
Verdikt
Audeze iSINE vypadají jako z vesmíru a na poměry in-ear sluchátek tak také hrají. Nehodí se příliš na cesty, ale poslech doma nebo v práci s nimi bude nejen absolutně vyvážený a neunavující, ale i téměř bezkonkurenčně pohodlný. Jejich zvuk možná nemá takovou razanci, ale má ušlechtilost.