Recenze techniky

9. 7. 2024

Recenze sluchátek Meze ALBA – i zvuk může zářit

In-ear | Meze

Přestože si většina zákazníků spojuje rumunské MEZE především s dřevěnými legendami 99 Classics nebo highendovými modely Empyrean či nejnověji 109 Pro, v Meze umějí vyrobit i precizní sluchátka do uší. A když říkám vyrobit, tak myslím opravdu celé, včetně vlastních dynamických měničů i působivé “skořápky”, kterou si s ničím na trhu nespletete…

Na čem jsme poslouchali: iBasso DC Elite

Design a konstrukce

V Meze dělají design in-ear sluchátek jinak než zbytek světa. Nikdy naštěstí nenaskočili na vlnu unifikovaných barevných odlitků z pryskyřice, do nichž jen pokaždé zatavíte jinou sadu dynamických nebo BA měničů. Perleťově bílé tělo sluchátek ALBA jakoby vzniklo propojením několika bublin tekutého kovu. Na pohled je zcela originální, prémiové a vzhledem k ceně neskutečně precizní do nejmenšího detailu. Také proto si dovolím úvodní kapitolu, věnovanou designu a konstrukci, trochu natáhnout.

Sympaticky boubelaté bílé tělo nenarušuje jediná hrana a při troše fantazie vypadá jako malinký sněhulák. Alba je navíc opravdu malá a v uchu "nízkoprofilová". Perleťové tělo doplňují pouze decentní matně kovové dekorace na straně výstupní trysky, u vstupu konektoru 2-pin a také uprostřed těla, kde najdeme dovnitř prohnutý otvor snižující tlak uvnitř sluchátka. Celek vypadá jako miniaturní hudební nástroj, tak organicky a zároveň harmonicky je jeho design vyladěný. Za mě se jedná o jeden z nejhezčích in-ear modelů na trhu a to bez ohledu na cenu.

Odlitek ze slitiny zinku a hliníku působí na dotek i na pohled jako prémiový model v hodnotě několika desítek tisíc korun. Je dokonale opracovaný, pečlivě nalakovaný a zjevně velmi pevný. Vlastně mi svou koncentrovanou kvalitou na minimálním prostoru připomíná skvěle hodnocené modely Sennheiser IE 600 a IE900, které ale stojí několikrát více. Alba však vedle nich navíc ještě luxusněji a výjimečněji. Dokonce i navazující konektory z průhledného plastu jsou poctivě zpracované a díky malému výstupku se také snadněji odpojují.

Na rozdíl od předchozích in-ear modelů dalo Meze v případě nižšího modelu Alba přednost jednodušším 2pinovým konektorům na úkor MMCX. Pro výrobce je to zřejmě dostupnější řešení, což je fajn, protože je praktičtější a sympatičtější i pro mě. Win - Win. Celý postříbřený kabel je splétaný a se sluchátky dokonale ladí vzhledem i svou lehkostí.

Komfort a praktičnost

Nevím, co by se muselo stát, aby tak dobře tvarované a zároveň malé tělo sluchátek nebylo absolutně pohodlné prakticky v každém uchu. Alba opravdu sedí v uších naprosto bezchybně. Nevadí mi ani trochu kratší krček směřující do zvukovodu. Jeho úhel je ideální a malinké sluchátko snad ani žádnou silnější fixaci nepotřebuje. Nicméně, pro ten správný zvukový projev s plnými basy se nebojte sluchátka do uší zatlačit trochu více. Nepohodlné to rozhodně nebude. Výrazně tím však zlepšíte odezvu v nejnižších frekvencích a pomůžete sluchátkům lépe izolovat okolní hluk.

Ostatně právě izolace od okolí je snad jedinou slabinou celé konstrukce sluchátek. Ne že by snad nebylo na ulici hudbu slyšet, to zase ne, ale na trhu jsou zkrátka i modely, které tlumí okolní hluk o něco účinněji (Etymotic, Sennheiser, Campfire). Alba se této výhody zříká ve prospěch nekonečného pohodlí a také maximálně decentního nošení na veřejnosti. Věřte mi, že se modelem Alba v uších rádi pochlubíte a dost možná je tu a tam i záměrně odložíte na stolek v kavárně nebo ve vlaku. Jen tak, aby byla sluchátka vidět.

Splétaný kabel nádherně obkrouží celé ucho a poslušně splývá směrem dolů. Sluchátko je navíc tak mělké, že si můžete při troše snahy lehnout klidně uchem na polštář, aniž by sluchátka tlačila. S impedancí 32 ohmů nemusíte příliš řešit ani sílu zdroje. Sluchátka rozehrajete naplno klidně i telefonem, ale je dobré pohlídat si kvalitu výstupu. Sluchátka totiž umějí být poměrně přísná jak k samotné nahrávce, tak i ke kvalitě telefonu nebo přehrávače. Hezky temné pozadí bez šumu a rušení Alba rozhodně ocení.

Výbava a vlastní USB dongle

Kromě sympatického bílého pouzdra je součástí balení také jeden hodně významný bonus. Alba je totiž dodávána spolu s redukcí na USB-C konektor, což vlastně znamená, že spolu se sluchátky získáte také miniaturní USB DAC dongle naladěný přímo na charakter sluchátek Alba. Sluchátka tak snadno připojíte i k zařízením, která už nenabízejí klasický sluchátkový výstup Jack, ale sázejí pouze na digitální USB-C.

Správné připojení k telefonu redukce potvrdí aktivací podsvícení přímo v konektoru. Na jednu stranu šikovné, ale pokud už se zařízením umíte, může být v temné ložnici podsvícení příliš výrazné. Sám jsem měl tendence schovávat telefon pod polštář, což je trochu zbytečná starost navíc.

Pokud jde o zvukový projev USB převodníku a zesilovače Alba, rozhodně nejde o žádné nouzové řešení, ale plnohodnotný zdroj pro sluchátka v této kategorii. V porovnání se sluchátkovým výstupem telefonu a také s donglem iBasso DC Elite zní malinko světleji a s větší šířkou scény. Když jsem sluchátka připojil napřímo do telefonu, přišel jsem okamžitě o kus rozlišení a přehlednosti. Zvuk tak byl pocitově měkčí a méně živý. USB DAC uměl navíc bez posílení basů mnohem lépe zachovat pásmo subbasů, což sluchátkům vyloženě sluší.

Zvukové představení

Jméno sluchátek i jejich design jsou velmi těsně spjaté se světlem. Ale co jejich zvuk? To je úplně stejný příběh! Na první poslech zní ALBA neutrálně, zářivě a příjemně lehce. Když je potřeba, dokáže vyprodukovat krásně hluboký a plný bas, ale její pravý charakter je neutrální až mírně světlejší, s výrazným a velmi bohatým pásmem středů a osvěžujícími detaily. Umí krásně vykreslit šířku scény a s velkou lehkostí dokáže identifikovat jednotlivé nástroje třeba i ve velmi komplexní nahrávce.

V pásmu basů a subbasů je Alba umírněná, hbitá a velmi dobře kontrolovaná. Subbas je hluboký, s poměrně jasnou konturou, ale zároveň i menším objemem. Basové frekvence nejsou výrazně posílené, působí ale velmi kompletně, rychle a technicky precizně. Jejich ohromnou výhodou je hladký a velmi čistý přechod do nižších středů, který si zachovává přehlednost a lehkost bez sebemenšího mlžení. V každé nahrávce tak budete mít přehled o nástrojích, a třebaže nejsou basy obecně tak přesně texturované jako to umí měniče Balanced Armature, jsou všechny basové linky krásně čitelné a mají příjemně fyzický dozvuk. Někdy má člověk dojem, jako by se Alba ostýchala pořádně zadunět, ale ve skutečnosti jen čeká na to, až si nahrávka bas vyžádá další basovou linkou nebo mohutným beatem. V té chvíli vás o krásný bas rozhodně nepřipraví.

Středové frekvence jsou pro mě tím, čím Alba upoutá ze všeho nejdříve. Jsou odvážně aktivní, mírně nakloněné vpřed a opravdu nebývale bohaté. O vokálech i nástrojích z nich získáte obrovské množství informací. Vyšší středy jsou navíc mírně zvednuté, což podle mě neutralizuje obvyklý “tovární” sklon k hřejivému a měkčímu ladění. Alba je ve středech naproti tomu aktivní, přehledná a jen s lehce útlejším pojetím oproti čisté tonalitě.

Detaily a výšky obecně umí Alba moc hezky. Dokáže nahrávky prozářit, dát jim lesk, i kdyby byly samy trochu zastřené, a přitom se zbytečně nepředvádí a detaily nepřepaluje. Snad jen u méně uhlazených produkcí se “zubatým” vyzněním detailů umí být Alba přísná a podobné chyby v mixu celkem ráda reprodukuje bez maskování. Sama za sebe ale zůstává příjemně poslouchatelná, neunavující a ze všeho nejvíc osvěžující.

Vzhledem k použití jediného dynamického měniče s průměrem 10 mm je ladění Alby vlastně nečekané. Neduní, není ani náznakem temné, ale překvapí naopak rychlostí a kontrolou. Na rozdíl od ostatních recenzentů u ní nevnímám ani tolik hřejivosti. Osobně bych dokonce řekl, že jde od neutrálního charakteru k mírně chladnějším a světlejším tónům, ale jen velmi decentně. Dosti záleží na zvoleném silikonovém nástavci a také na tom, jak dobře jej v uchu usadíte.

Verdikt

Mám pocit, že nám Alba stanovila nový a velmi vysoký standard kvality v této cenové kategorii. Je stoprocentně zpracovaná, absolutně pohodlná, decentní i elegantní. Navíc spolu s ní získáte velmi povedený USB-C převodník. Svým zvukem nemíří na úplný mainstream, ale chce být spíše dospělým HiFi pro náročné. Je vyvážená, osvěžující, informativní, velmi rychlá a vzhledem k ceně pracuje s opravdu neslýchaným rozlišením. Její tělo je navíc tak malinké, že by mohla být okamžitě královnou komfortu mezi in-ear sluchátky.

• Meze ALBA

• Konstrukce
    5/5
  • Komfort
    5/5
    4/5
    4/5
  • Vybavenost
    5/5
  • Cena / výkon
    5/5
  • Vyvážený, osvěžující, informativní a velmi rychlý zvuk s vynikajícím rozlišením. Skvěle kontrolovaný bas, přehledný zvuk s dobrým prostorem. Bezkonkurenční komfort, prémiová kvalita zpracování i materiálů, decentní vzhled při nošení, příjemně lehký kabel 2pin, USB DAC/AMP v balení.

• Nehodí se pro milovníky silných basů, je potřeba dobře volit nástavce (zachování basů), jen průměrná izolace od okolí, nevyznává tradiční hřejivost Meze (pro někoho +).

• Cena
    3 990 Kč