Srovnávací testy

25. 10. 2018

Souboj filosofií: Audeze LCD-4z vs. Audio-Technica ATH-ADX5000

Audeze | Audio-Technica | EndGame | Over-ear

Srovnání nejvýše postavených modelů dvou značek je vždycky hodně speciální. Na jedné straně je tu mizivý obchodní potenciál článku, ale na straně druhé vrcholný poslechový zážitek a exkluzivní obsah pro vás, kteří naše články sledujete. Je čas začít sázet na vítěze. Schválně, kolik z vás by tipovalo model ADX5000 a kolik z vás by mu také dalo při nákupu přednost?

Na čem se testovalo: Astell&Kern AK70, Chord Mojo, Schiit Vali 2, Stax SR-507, kabely Atlas

Oba modely bude možné vyzkoušet, porovnat i zakoupit v prodejnách Audigo v Brně a Praze.

Design | Pro přešlapy v této výšce není prostor

Tímto nadpisem rozhodně nechci říct, že by hrál některý z výrobců v oblasti designu vysloveně na jistotu. Oba však zjevně každý detail 3x zvažují, než jej skutečně použijí. Stačí se podívat na LCD-4z, kombinující černé plochy se zašlou zlatou. Takto skutečně nevypadá design na jistotu. Kdybych sluchátka sám neviděl a musel si je v daných barvách pouze představit, vybavil bych si tepláky Adidas se zlatými proužky od pasu až na zem. Děs a ztělesněný kýč. Ve skutečnosti ale vypadají LCD-4z famózně, odvážně a okázale v tom nejlepším slova smyslu.

Nově zaoblený a kompaktnější tvar sluchátkům jednoznačně sluší. Vedle trochu prďáckých LCD-4 ypadají najednou o dvě generace mladší. Přitom jsou to pořád klasické kruhové tvary Audeze s obřím průměrem, kovovým trnem pro zavěšení mušlí a karbonovým mostem, podloženým koženou oporou.

Sluchátka Audio-Technica ATH-ADX5000 jsou proti Audeze krásná úplně jiným způsobem. Zatímco pro plné docenění Audeze musíte znát jejich historii a postavení, ADX5000 okouzlí na první pohled už jen tím, jak moderní kus designu ztělesňují. Technicky vytříbený, precizní, ostře řezaný, ale zároveň nadčasový a na pohled hodnotný. Úplně z nich sálá slovo HiTech, budící zvědavost a respekt zároveň. Vedle Audeze působí jednoznačně více přátelsky, ale také křehčeji.

Základním tvarem je i v tomto případě kruh, ale jeho překrytí je naprosto výjimečné a sexy. Nebo už jste na sluchátkách někdy viděli plástve s tenčími stěnami? Na stejném principu vlastně funguje i černé krajkové prádlo, které naznačí hodně, ale explicitně neukáže nic. V tomto případě lehce prosvítají výztuhy měniče, elegantní modul pro napojení kabelu s miniaturním logem ATH a neuvěřitelně precizně vyrobený kryt magnetu s vybroušeným nápisem Japan Made. Audio-Technica našla způsob, jak tento nápis příliš okatě nevystavovat, ale zároveň ho nenechat ujít vaší pozornosti. Brilantní trik.

Konstrukce | Unikátní přístupy střídají přímočará řešení

LCD-4z jsou dalším modelem nabídky Audeze, který opouští design dřevěných obrouček a oddělených portů pro připojení kabelu. Vše je nyní integrováno do kompaktnějšího a hlavně pevnějšího celku vyrobeného z hořčíku. O větší odolnosti vůči praskání a poškrábání asi není potřeba se rozepisovat. Také kovová vidlice a upevnění trnu je lehce přepracováno s ohledem na zkušenosti zákazníků. Kluci v Audeze navíc vše montují dohromady hezky ručně přímo pod kalifornským sluncem. Menší připomínku mám asi jen ke karbonovému mostu a konkrétně jeho kožené opoře, která je tak dlouhá, že se po usazení sluchátek na hlavě v nejvyšším bodě znovu dotýká karbonu nad sebou a částečně tak ztrácí původní význam měkké opory.

Jak na hozenou konstrukční rukavici Audeze reagují v Japonsku? Překvapivě také hořčíkem! Z něj je vyrobena obvodová část mušlí i důležitá vidlice pro jejich kyvné uložení. Překrásná včelí výplň je broušená z hliníku. Pouze na svorky kovového mostu a otočné klouby byl použit plast (i ten je ale velmi vzhledný a kvalitní). Na webu jsme zahlédli stížnosti na vrzání konstrukce, ale u našeho kusu se nic podobného neprojevilo. Ostatně i Audio-Technica svůj vrcholný model hýčká ruční vyrobou přímo v Japonsku.

Když už jsme naťukli most ADX5000, řekneme si k němu rovnou vše. Je totiž úplně nový, kritizovaných pádel zbavený a tudíž výrazně jednodušší. Nově ho tvoří dva pruty potažené příjemnou alcantarou. Nejsou nijak zvlášť měkké, ale při hmotnosti sluchátek to asi vadit nebude. Na dotek příjemná alcantara byla využita také pro obšití náušníků, které tak slibují lepší teplotní komfort než náušníky kožené u LCD-4z. Oproti nim jsou ale také o něco mělčí. Jejich vnitřní průměr je nicméně naprosto dostatečných 6 cm (Audeze 5 cm na šířku a 6,7 na výšku).

Komfort a praktičnost

I s ohledem na trochu rozpačitou konstrukci mostu zůstávají Audeze v oblasti komfortu na svém standardu, který limituje především jejich vysoká hmotnost (reálně na hlavě 640 g vs 300 g u ATH - váženo i s částí kabelu od hlavy k pasu). Náušníky dávají uším nicméně dostatek prostoru a díky volnému naklánění mušlí ve všech osách sedí sluchátka ideálně. Škoda jen, že si vyšší hmotnost sluchátek žádá také o něco větší přítlak kolem uší. V tomto směru nepředstavují LCD-4z žádné překvapení a jsou klasikou magnetoplanárních sluchátek Audeze.

Mnohem větší revoluce se udála v případě kabelu. Že by v něm Audeze konečně našlo adekvátní přívodní médium pro své nejvyšší modely? Kromě jeho výtečných akustických vlastností (postříbřená monokrystalická OCC měď) mě nadchla jeho skvělá izolace, díky níž se kabel nemotá, nekroutí a namísto toho jen tiše splývá od uší směrem k zesilovači. Profi servisovatelné miniXLR konektory REAN a velký Jack Neutrik jsou také správným rozhodnutím. Zvláště s takto solidními přechodkami. Kabel je dlouhý 250 cm a nový stojí slušných 600 dolarů.

Audio-Technice už se v historii povedl nejeden konstrukční přešlap, ale na ohromný komfort jejích domácích modelů byl vždy spoleh. U vrcholného modelu jsem proto i s ohledem na nový most a extrémně nízkou hmotnost čekal minimálně známku 11 z 10 možných. První nasazení sluchátek na uši mě ale uzemnil. Zpočátku totiž nesedí mušle po celém obvodu rovnoměrně a jejich náušníky jsou poměrně tvrdé. Katastrofa, zásah, vlajková loď ATH potopena. Mohlo by se zdát. Avšak Japonsko se nikdy nevzdává snadno a po delším poslechu dost nechápavě sleduji, jak se náušníky přizpůsobují, hlava si zvyká a ani na konci dvouhodinového poslechu nemám pocit hlavy ve svěráku. Vzdušnost konstrukce, minimální hmotnost a velká plocha náušníků dělají své. Navíc pomohlo i lehké posunutí náušníků směrem vzad(!). Stále ovšem platí, že u takto lehkých domácích sluchátek by se dal nastavit i nižší přítlak. Možná ale most časem trochu povolí...

A zbývá nám kabel ADX5000, který je samozřejmě také odpojitelný, ale jeho malé konektory A2DC mohou budit nedůvěru. Jak ale známe modely ATH, o jejich výdrž bychom se příliš nestrachovali. Ostatně textilem opletený kabel s délkou 3 m je relativně lehký, takže konektory nijak zásadně nenamáhá. A pokud byste ho náhodou přisedli, konektory bez zámků (podobně jako MMCX) by se doufejme jen drsněji odpojily. Při běžném používání má kabel větší tendence tvořit smyčky, ale uzly na něm určitě nečekejte. Jeho izolace je navíc příjemná i odolná zároveň, ale při otěru může lehce šustit.

Zvukové představení

Vždycky mě hrozně baví srovnávat dva modely, o nichž výrobci tvrdí, že jsou oba referenční. Člověk by čekal, že reference by měla být pouze jedna, ale Země ve skutečnosti také není plochá a srovnávání velkých sluchátek je tak potřeba brát spíše jako dobrodružství. V případě dnešních rivalů jsou navíc rozdíly dané i různými koncepcemi jejich měničů. Výkonné magnetoplanáry Audeze s magnety po obou stranách a silou až 1,5 Tesla vs. lehounký dynamický měnič s wolframovou membránou a permendurovými magnety u ATH.

Audeze jsou na první poslech temnější, klidnější, zatlumenější, měkčí, ale zároveň silovější a uvěřitelnější v tom smyslu, že nemají tak výrazně sluchátkový zvuk. Naproti tomu je Audio-Technica přesná, jasná a vzdušná. A když říkám přesná, myslím tím až na úroveň atomů, které dokáže separovat a do jednoho je přepočítat, jestli některý nechybí. Podání prostoru by bylo reálnější snad jedině se vstupenkou do první řady koncertního sálu. Oba modely jsou samozřejmě otevřené, ale když přecházím z LCD-4z na ADX5000, mám dojem, jako bych měnil otevřená sluchátka za virtuální realitu. V tomto ohledu hraje model ATH vlastní ligu

Audeze LCD-4z
Pokud máte raději klidnější a hřejivější zvuk bez velkého nahánění detailů, budete na zvuku LCD-4z hledat slabiny jen těžko. Snad v šířce scény jsou trochu úspornější, ale o to víc jim zbývá síly pro rozložení předo-zadní. A ve srovnání s ATH také rozhodně neumějí od začátku tolik nadchnout. Jejich schopnost dát zvuku tvar, texturu i opravdovou váhu jsou ale nenahraditelné a jedinečné. Na rozdíl od nižších modelů u nich navíc nevnímám ani uspávající pásmo výšek. Detaily jsou naopak napružené kdykoli vystřelit v před, aniž by přitom v zápalu boje řezaly do uší nebo nezdravě syčely vzduchem. Famózní je také barva a prokreslenost středů, o které se opírá většina nahrávek. Ve výsledku je jejich ladění dokonce přirozenější než u Stax SR-507, které jsem dosud bral jako osobní TOP.

Audio-Technica ATH-ADX5000
Sluchátka s nejlepšími basy v historii této japonské značky. Jdou nádherně hluboko, mají rychlost i nečekanou údernost. V tomto směru jsou asi i lepší než HD800, o ždibec zábavnější než LCD-4z a plnější než Stax SR-507. Jejich množství je v poměru k ostatním složkám zvuku dokonalé. Středy mají svůj zvláštní charakter. Jako by se odehrávaly výše, než je člověk zvyklý. Proti Audeze jsou nakloněné trochu vpřed, ale jsou zároveň mnohem vzdušnější a není v nich takový ten přetlak, který slyším při přechodu na LCD-4z. Trochu umanutými a nekompromisními výškami si ale ADX5000 občas podkopávají nohy a ztrácejí na přirozenosti. Naopak bezkonkurenční jsou sluchátka v separaci nástrojů a šířce scény, která je posouvá na úplně nový level.

Jak zní v podání sluchátek některé žánrové veličiny:

Lorde - Pure Heroine (FLAC 96/24)
Snad s výjimkou ostřejších výšek je poslech větším zážitkem na ADX5000. Famózní kouzla s prostorem, perfektní bas má skvělou kontrolou i hloubku. LCD-4z samozřejmě v basech neztrácejí mnoho, ale jejich celkově měkčí ladění zbytečně zaobluje jinak výraznou produkci desky.

Star Wars - The Force Awakens (FLAC 192/24)
Nejlepší prostorové zobrazení orchestru v historii sluchátkového průmyslu, to jsou ADX5000 i s jejich dokonalou separací nástrojů. Přesto mi zní více kompletně a přirozeně tentokrát spíš LCD-4z. Možná zašli u ATH až příliš daleko v honbě za detaily. Audeze zní plněji a přirozeněji, nechybí jim maso mezi žebry, zatímco ATH zní někdy lehce ohlodaně.

R.E.M. - Out Of Time (FLAC 192/24)
ATH zahrají R.E.M. s větším WOW efektem díky detailům, které z nahrávky vytáhnou. Pokud bychom ale vzali milion lidí, kteří desku znají a očekávají nějaký její zvuk, tak 70 % lidí by podle mě řeklo, že se jejich představě blíží více LDC-4z. A zase to bude hlavně kvůli přirozenosti a zvuku, který budete moci poslouchat bez únavy hodiny. Byť bude znít zprvu nudněji.

Macy Gray - Stripped (FLAC 192/24 binaural)
Toto album a magnetoplanární měniče, to je dokonalé spojení a nic s tím neudělá ani famózní kontrola a hloubka basů u ATH. Audeze jsou zde jasnými vítězi i ve srovnání se STAX SR-507. Na basu si v jejich podání prostě můžete sáhnout, tak živá je. Na druhou stranu ale nebyla iluze koncertu v kostele nikdy tak živá, jako v podání ADX5000.

Black Sabbath - 13 (DSD, vinyl rip)
Jako chodit naboso nebo v domácích papučích, takový je rozdíl mezi ATH a Audeze v metalovém světě. Z vlastní zkušenosti ale vím, že metloši naboso nechodí, to spíš v okovaných botách. A proto jim bude asi více sedět projev LCD-4z, ve kterém jsou kytary jako zubatá pila a činely jako kus plechu, ale ne jako skalpely ve větru. Jestli v některém žánru vyhrají Audeze jasně, bude to tvrdá hudba.

Verdikt

Rozseknout výsledné hodnocení je nakonec přesně tak těžké, jak jsem na začátku očekával. Sedím v obýváku, recenze je hotová a já si mohu v poklidu vychutnávat dokonalý zvuk. Který model si ale nakonec vyberu? Původně jsem si byl jistý, že to budou Audeze, ale v okamžiku pravdy sahám k vlastnímu překvapení po modelu ATH. Jeho zvuk je prostě výjimečnější a během omezeného času, který na sebe máme, okouzlí ucho více.

Audeze jsou po stránce zvuku objektivně o malý kousek lepší a univerzálnější, ale jejich vysoká hmotnost a naopak menší ochota člověka ohromit nakonec způsobují, že si poslední večer užívám hlavně poslech ADX5000. A nebyl to večer žádných křehkých akustických nahrávek. Hrál jsem tvrdý technický metal, taneční Twenty One Pilots, nový soundtrack filmu Halloween i vymazlený koncert pro fagot.

Poslech na jeden večer a nákup na několik let dopředu, to jsou ale dvě odlišné věci...

Oba modely bude možné vyzkoušet, porovnat i zakoupit v prodejnách Audigo v Brně a Praze.

Autor: PetrM

  • Audeze LCD-4z

  • Celkové hodnocení:
  • Konstrukce
    5/5
  • Komfort
    4/5
  • Zvuk
    5/5
  • Zábavnost
    4/5
  • Dokonale vyvážený zvuk, vynikající čitelnost středů, uvěřitelnost, solidní konstrukce a vynikající kabel

  • Vysoká hmotnost, menší ochota ohromit zvukem

  • Cena
    95 000 Kč
  • Audio-Technica ATH-ADX5000

  • Celkové hodnocení:
  • Konstrukce
    5/5
  • Komfort
    5/5
  • Zvuk
    5/5
  • Zábavnost
    4/5
  • Ohromující podání prostoru, transparentnost, famózní bas, lehounká konstrukce, prémiové zpracování

  • Méně univerzální ladění, pro někoho až příliš detailní

  • Cena
    55 000 Kč